Na podstawie specyfikacji wygląda to na prawdziwą konkurencję dla obecnych handheldów.
Zróbmy szybkie porównanie:
Parametr | Switch 2 | Switch 1 | Steam Deck | Legion Go |
---|---|---|---|---|
CPU | ARM Cortex-A78C (8c) | ARM Cortex-A57 (4c) | AMD APU Zen 2 (4c/8t) | AMD Z1 Extreme (8c/16t) |
GPU | Nvidia T239 Ampere RTX | Nvidia Tegra X1 | RDNA 2 (8 CU) | RDNA 3 (12 CU) |
RAM | 12GB LPDDR5(X) | 4GB LPDDR4 | 16GB LPDDR5 | 16GB LPDDR5X |
TFLOPs (dock) | 3.09 | 0.5 | 1.6 | 3.0 |
Co tu się dzieje ciekawego:
- Nintendo wreszcie weszło w ray-tracing (2 rdzenie RT to niewiele, ale to i tak przełom)
- DLSS jest prawie pewny przy tej architekturze (Ampere + tensor cores)
- Przeskok wydajnościowy jest gigantyczny – ~6x więcej mocy w porównaniu do Switch 1
- Legion Go i Steam Deck mogą się zacząć pocić
Ciekawe jest przełączanie profili między trybem handheld/dock:
- W dokowaniu GPU dostaje solidnego kopa (z 561 MHz do 1007 MHz)
- RAM przyspiesza z 2133 MHz do 3200 MHz
- Jedynie CPU minimalnie zwalnia (pewnie kwestia thermalthrottlingu)
Moim zdaniem to naprawdę konkretna specka. Nintendo wreszcie odrobiło pracę domową i stworzyło konsolę, która nie będzie odstawać od konkurencji. Ampere + DLSS powinny wycisnąć z tych podzespołów maksimum możliwości. Jedynie 12GB RAM zamiast 16GB może być w przyszłości wąskim gardłem, ale przy dobrym zarządzaniu pamięcią nie powinno to być bardzo odczuwalne.
Jak na Nintendo, które zawsze stawiało gameplay ponad grafikę, to naprawdę odważny ruch w stronę wydajności. Wygląda na to, że chcą pogodzić swoją filozofię „fun first” z możliwościami technicznymi na poziomie 2024 roku.